2. marraskuuta 2012

Ollakko vaiko eikö olla?

"L’Oréal on täysin sitoutunut eläinkokeiden täydelliseen lopettamiseen ja tekee yhdessä EU:n ja muiden valmistajien kanssa yhteistyötä vaihtoehtomenetelmien kehittämisessä. Pidämme asiaa erittäin tärkeänä ja annamme lisätietoja halutessasi kuluttajaneuvonnassamme: lorealparis.neuvonta@fi.loreal.com . Kuten säännöissämme kerromme, Facebook-sivustomme on tarkoitettu faneillemme eikä eläinkoekeskusteluun." (Facebook, L'Oréal Paris Suomi -ryhmä 1.11.2012)

Näin ilmoitti L'Oréal eilen Facebook-sivullaan, kun siellä kyseltiin eläinkokeettomuuden perään. Moni purskahti nauruun, monella nousivat niskavillat pystyyn. En sinänsä yllättynyt kommentista, sillä L'Oréalilla on maine julmia eläinkokeita tekevänä firmana ja näin ollen se varmasti haluaa pitää matalaa profiilia asian suhteen. Sosiaalinen media ei kuitenkaan taida toimia heidän laatimiensa sääntöjen mukaan ja jos vapaata keskustelua tai negatiivista palautetta ei sallita, ihmiset nousevat vastarintaan. Jos ei ole valmis ottamaan vastaan epämieluisia kommentteja, on varmaan parempi laittaa kommentointimahdollisuudet kiinni ja pitäytyä vain mainoksissa. Yksi yrityksen toimintaperiaatteita kyseenalaistava kommentti voisi hautautua helposti bittivirtaan, mutta jos sosiaalista mediaa ei osaa käsitellä oikein, voi omalla kommentillaan polkaista käyntiin kansanliikkeen, joka on aivan muuta kuin yritys toivoisi. Vai mitä olette mieltä viimekeväisestä kohusta, joka syntyi, kun ihmiset kokivat tulleensa huijatuksi Serlan hyväntekeväisyyskampanjassa? Muistia voi virkistää vaikkapa lukemalla uutisen Ilta-Sanomista. Voi olla, että juttu on jo unohtunut, mutta en ihmettelisi, jos Serlan myynti olisi toviksi romahtanut kiukkuisten eläinsuojelijoiden marssiessa muiden tuotemerkkien luo talouspaperihyllyllä.

Muutama L'Oréalin vastauksesta ärsyyntynyt kävi eilen kommentoimassa keskustelua ja ihmettelemässä, eikö eläinkokeista voitaisi puhua, jos yrityksellä ei ole mitään salattavaa. Yllättäen L'Oréal vastasikin, että yritys on perustamassa oman eläinkokeettomuutta käsittelevän sivuston. Kriittisenä kuluttujana huomasin heti ajattelevani, että kyseessä on paniikkipelastautumiseksi keksitty ratkaisu eikä mitään sivustoa oikeasti ole ollut suunnitteilla. Keskustelu aiheesta jatkui muilla kanavilla ja päädyimme siihen tulokseen, että yritysten erilaisista eläinkokeita koskevista selityksistä voisi koota vaikka kirjan.

Vaikka maailma ei ole mustavalkoinen, minun mielestä on olemassa kahdenlaisia yrityksiä: niitä jotka tekevät tai jollain muulla tapaa hyödyntävät eläinkokeita ja niitä, joiden tuotteet ovat eläinkokeettomia. Yritysten asiakaspalvelusta ja tavaratalojen myyjiltä saadut vastaukset kuitenkin antavat ymmärtää, että on olemassa sellaisiakin yrityksiä, jotka hyödyntävät vähän eläinkokeita, mutta oikeastaan ovat kuitenkin eläinkokeettomia. Eikö tällaisia yrityksiä voisi kutsua huijareiksi, jotka tekevät yhtä, mutta väittävät toista ja käyttävät korulauseita saadakseen kuluttajalta rahat pois? Ja hei, kaupan päälle saat merkkilaukun!

Olen aika paljon keskustellut turuilla ja toreilla ihmisten kanssa eläinkokeettomasta kosmetiikasta ja suositellut vain eläinkokeettoman kosmetiikan listalla olevia tuotteita. Joku on sitten kysynyt, että mitä kun hänen naapurinsa tekee itse saippuoita puolukanvarvuista ja koivun siitepölystä, mutta naapurin tuote ei ole eläinkokeettoman kosmetiikan listalla. Maalaisjärkeä ja omaa harkintaa voi tietysti käyttää tilanteen arvioimiseen. Mahtavaa olisi kyllä saada kaikki pienvalmistajatkin listalle mukaan!

Kosmetiikkaa on mahdollista valmistaa ilman eläinkokeita, onhan meillä siitä monta pupumerkillistä tuotetta todisteena. Yhä useammalla kuluttajalla on ehtona, että tuotteen vuoksi ei ole yksikään eläin kärsinyt, ja yritysten kannattaisi ottaa tämä huomioon tulevien vuosien suunnitelmia tehdessään. Näytän peukkua, mikäli L'Oréal ihan oikeasti tulevaisuudessa olisi menossa eläinkokeettomaan suuntaan, ja myös teot puhuisivat puolestaan, sillä kyseessä on todella massiivinen yritys jonka vaihtoehtomenetelmiin siirtymisellä olisi valtaisa merkitys kosmetiikan eläinkokeiden lopettamisessa. Mutta niin kauan, kun L'Oréal ei pysty todistamaan, ettei yksikään eläin joudu ottamaan silmiinsä ja ihollensa myrkkyjä kauneuden ja turhamaisuuden tähden, suosin muita kuin heidän tuotteitaan. 

P.S. Minkälaisia vastauksia te olette saaneet kysellessänne eri tuotteiden eläinkokeettomuudesta (kun tuote ei ole eläinkokeettoman kosmetiikan listalla)?


Huulipunaa minulle?! Ei kiitos.

P.S. Tykkää Laiskiaisesta Facebookissa

1 kommentti:

  1. Stokmannilla myyjä sanoi, ettei Suomessa myydä testattua kosmetiikkaa.

    VastaaPoista